Tre nya ordföranden i våra arbetarekommuner

Under söndagen hade Karlskrona, som sista Arbetarekommun av fem i Blekinge, sitt årsmöte. I tre Arbetarekommuner har det valts nya ordförande.

Elina Gustafsson blev den tredje i raden i den förnyelse som partiet i Blekinge nu genomgår. Tidigare har Markus Alexandersson och Andreas Saleskog valts till ordförande i Sölvesborg respektive Karlshamn.

Vår nyvalda trio är överens om en sak. Socialdemokratin står inför stora utmaningar så klart även i Blekinge och i våra respektive arbetarekommuner.

Ökat medlemsvärde
Andreas Saleskog är nyvald ordförande i Karlshamn där han tog över ordförandeklubban efter Per-Ola Mattsson:
– För mig är det oerhört viktigt att försöka skapa ett medlemsvärde för våra medlemmar. Vi måste få fler att vilja engagera sig i samhällsutvecklingen och vilja engagera sig aktivt i socialdemokraterna. Jag tror att en nyckeluppgift som vi har i Karlshamn är att utveckla våra S-föreningar så att vi kommer riktigt nära medborgarna igen. Back to basic, helt enkelt.

Idérik, kunnig, positiv och öppen socialdemokrati
I Sölvesborg tog Markus Alexandersson nyligen över ansvaret efter Mats Svensson:
– Vårt arbete de kommande åren handlar väldigt mycket om att sätta ord och känslor på människors erfarenheter och tankar och formulera idéer som upplevs trovärdiga som svar på vår samtids utmaningar. Då handlar det om att vi blir fler medlemmar som kan dela sina erfarenheter och möta kommuninvånare i alla möjliga sammanhang och vara skickliga på att bedriva politik och utveckla samhället i en bättre riktning. Jag är uppfylld av att tillsammans med andra partivänner leda en sådan utveckling för att socialdemokratin i vår kommun ska upplevas som idérik, kunnig, positiv och öppen.

Rusta organisationen
Elina Gustafsson, som tog över ordförandeskapet efter Magnus Manhammar, vill se en mer utbildad och rustad organisation i framtiden: Vi har genomgått en tuff tid och förtroendet för vårt parti har minskat. Den trenden måste vi bryta men det görs inte från en dag till en annan. Under de kommande åren vill jag att vi satsar på att utbilda våra medlemmar, stärka våra företrädare och rusta vår organisation för framtiden. Vi behöver också bli fler medlemmar för att klara morgondagens behov. Min övertygelse är att samhällets stora utmaningar löser vi tillsammans, inte individuellt.

Bra med förnyelse
Vår distriktsordförande Heléne Björklund ser positivt på att vi har fått tre nya ledare i arbetarekommunerna.
– Jag tror att partiet i Blekinge mår bra av lite ny energi och jag tycker att vi nu har en bra mix av viktig erfarenhet som behövs och av det nytänk som jag nu hoppas på, säger hon. Jag ser fram emot att utveckla partiets politik tillsammans med de lokala föreningarna. Det kommer att bli spännande år för socialdemokratin framöver!