En stark röst har tystnat

Christer Skoog har avlidit och en stridbar, skärpt och vänlig man har lämnat oss.

Christer Skoog var en rolig och vänlig man, men också en stridbar politiker. Han kunde ta strid för både stort och smått och alla vi som har drabbat samman med honom vet att man mötte en skicklig retoriker med en stridbarhet och glöd som ingav respekt.

Som person var han omtänksam och väldigt rolig. Han kunde skratta tills han kiknade och då gjorde vi andra också det. Han var rapp i käften och kunde tjabba med vem som helst. Han var generös med beröm och var en fin förebild.

Christer var social och nyfiken. Han lyssnade på Sölvesborgs kommunfullmäktige i radion och ringde gärna efteråt för att snacka om debatterna.

Christer Skoog föddes 1945. Redan som tioåring blev han faderlös och blev som en extrapappa för sin lillasyster Elisabet. Christer har sagt att han hade en hel del politiska diskussioner med sin mamma under uppväxten men att det var som anställd på varvet i Sölvesborg han fick sin politiska skolning. Han var utbildad plåtslagare och jobbade på varvet i Sölvesborg till det lades ned 1981. Innan dess hade han arbetat på Posten och på Skofabriken.

Christer var ordförande i Metallklubben på varvet och 1976 blev han ordförande i Metalls avdelning 57. 1983 blev han ordförande i Sölvesborgs Arbetarekommun.

Inför valet 1982 placerades Christer Skoog på riksdagslistans femte plats. Han fick ändå en plats i riksdagen eftersom han ersatte Hans Gustafson som utsågs till statsråd i Olof Palmes regering. Vid nästa val fick han en valbar plats på riksdagslistan och han behöll sitt starka förtroende tills han inför valet 2006 beslutade sig för att inte kandidera för en ny period. Större delen av sin tid i riksdagen jobbade Christer med försvarspolitik.

Via gemensamma vänner träffade Christer sin stora kärlek Inga-Lis i mitten på 80-talet. Med Inga-Lis fick han också sina uppskattade vuxna ”bonusbarn” Anki och Mats. Deras familjer med barn och barnbarn var ett stort glädjeämne.

Efter de 24 åren i riksdagen fokuserade Christer Skoog på Landstingspolitiken där han var en stark kämpe för jämlik och tillgänglig vård i hela Blekinge.

Christer drev frågor målmedvetet och han lyckades samla stort engagemang kring sina förslag. Ett exempel är när han bildade Folkets Hus i Sölvesborg. Hans mål var att dåvarande Nakterhuset skulle fyllas med föreningar, studiecirklar, unga och gamla människor och med aktiviteter från morgon till kväll. Så var det också under många år.

Han hade också ett stort intresse för hamnkranen – Brödtjuven. Christer har envist kämpat och uppvaktat kommunen och Länsstyrelsen för att kulturminnesförklara Brödtjuven.

2016 fick Christer Skoog ta emot Tage Erlanders hedersmedalj som är en av de finaste utmärkelserna för en socialdemokrat. Detta var han mycket stolt och rörd över.

Vi är många som sörjer Christer Skoog, vi är tacksamma över hans samhällsinsats och minns honom med mycket värme, stolthet och respekt.