Nytt styre i Region Blekinge

Under onsdagen den 13 september fick Region Blekinge, med knapp majoritet, ett nytt styre. En högermajoritet ledd av SD, tillsammans med M och KD.

Efter valet 2022 gjorde våra två partier och KD en överenskommelse om att ta ett gemensamt politiskt ansvar för Region Blekinge. Vi var överens om att göra stora satsningar för barn och ungas hälsa, öka takten i den utveckling av sjukvården som hela landet genomgår, ge folkhälsoarbetet ny kraft, förbättra arbetsvillkoren för vårdpersonalen, återuppta det viktiga klimatarbetet och driva på för fler jobb och företag.

Sju månader efter valet och överenskommelsen, kom beskedet att KD lämnar regionstyret – nu i ledning av partiets distriktsordförande Deborah Lind. Moderaterna, Sverigedemokraterna och KD meddelade senare att de tre partierna tillsammans bildar ett nytt styre i Region Blekinge.

Onsdagen den 13 september hölls kommunfullmäktige, där beslut om ett nytt regionstyre skulle tas. Efter en utdragen debatt valdes Robert Lindén (SD) till regionstyrelsens ordförande i Blekinge. Han blir därmed den första sverigedemokraten i landet att inneha den posten.

Nu går vi i opposition. Med stor respekt för allvaret i situationen, med det allvarliga läge i åtanke som Region Blekinge befinner sig i, med ökade kostnader för sjukvård, pensioner och personal. Vårt löfte är att fortsätta vara ansvarstagande också i opposition, med Blekinges bästa för ögonen.