Koalitionen i Region Blekinge välkomnar Deborah Lind som ny gruppledare för KD.

Sedan valet 2022  har Socialdemokraterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet ingått i ett samarbete för att styra Region Blekinge. Ett gott samarbete som bygger på gemensamma värderingar och hårt jobb tillsammans för ett gott liv för alla invånare i Blekinge.

Igår blev det klart att Deborah Lind bli ny gruppledare för KD i Region Blekinge. Hon efterträder Erik Lindborg och tar därmed också över några av hans andra uppdrag.

Jag välkomnar Deborah Lind som ny gruppledare för KD till vår koalition som styr Region Blekinge. Genom vårt samarbete kommer vi fortsätta arbeta för att främja tillväxt och utveckling i regionen samt en god hälso- sjukvård. Tillsammans fortsätter vi jobba att skapa en bättre framtid för Blekinges invånare, säger Christina Mattisson, Regionstyrelsens ordförande och gruppledare för Socialdemokraterna i Region Blekinge.

Jag är glad att KD har landat i sitt val av gruppledare och ser fram emot att utveckla samarbetet med Deborah för att fortsätta utveckla Blekinge. Tillsammans är vi en både kraftfull och konstruktiv politisk ledning för Blekinge, säger Kevin Ny, förste vice ordförande och gruppledare för Centerpartiet i Region Blekinge.

Jag är tacksam för förtroendet och samtidigt ödmjuk inför uppgiften att leda Kristdemokraterna i Regionen. Viktiga frågor för mig är hälso- och sjukvårdsfrågorna, hur vi kan få till omställningen till en nära vård och hur vi kan bättre hjälpa barn- och ungdomar med psykisk ohälsa, säger Deborah Lind, gruppledare för Kristdemokraterna i Region Blekinge.

Christina Mattisson

Regionstyrelsens ordförande (S)

christina.mattisson@regionblekinge.se

Kevin Ny