Socialdemokraterna i Region Blekinge söker politisk sekreterare

Region Blekinge är en av länets största arbetsgivare med ansvar för bland annat sjukvård, kollektivtrafik och regional utveckling. Efter fyra år i opposition leder nu Socialdemokraterna Regionen i ett nyformat samarbete med Kristdemokraterna och Centerpartiet. Vi söker nu en politisk sekreterare.

Vill du vara med att tillsammans med oss driva socialdemokratisk politik i Blekinge är du välkommen med din ansökan. Du kommer att arbeta nära den politiska ledningen i form av regionråd, vår fullmäktigegrupp och våra nämnder och styrelser.

Tjänsten är på heltid och sträcker sig över mandatperioden, dvs till och med 31 december 2026. Anställningsformen är reglerad i kommunallagen men möjlighet till förlängning finns. Arbetstiden är oreglerad och innebär en del kvällsarbete. Placeringsorten är Karlskrona men resor runt i länet förekommer.

Vi söker dig som:

• Uttrycker dig väl i både tal och skrift och behärskar olika typer av politiskt skrivande.
  • Har vana av att använda och kommunicera politiska budskap i sociala medier, annan media och en vilja att leda utvecklingen av vårt kommunikativa arbete.
  • Vill arbeta med politisk opinionsbildning, extern kommunikation, omvärldsbevakning samt ha kontakt med såväl interna som externa aktörer.
  • Vill vara en viktig rådgivare och bollplank åt våra förtroendevalda.
  • Har förmåga att sätta dig in i, och analysera, komplicerade uppgifter samt kommunicera dessa utåt i olika kanaler.
  • Brinner lite extra för frågor som handlar om regional utveckling och kollektivtrafik.

Det är meriterande om du har:

• Arbetat med extern kommunikation tidigare.
  • Arbetat inom Socialdemokraterna eller till oss närstående organisationer.

Du måste ha förmågan att arbeta självständigt, gilla högt tempo och att klara många arbetsuppgifter med både korta och långa deadlines. Du ska ha lätt för att samarbeta med andra och bidra till ett gott arbetsklimat. Du delar naturligtvis socialdemokratins grundläggande värderingar och det är meriterande om du har kunskap om vår politik, organisation och ideologi.

Vi har idag en politisk sekreterare anställd som kommer att bli din arbetskamrat. Ni kommer tillsammans att utgöra en viktig resurs för oss att utveckla såväl politik, kommunikation som samverkan med vår regionala partiorganisation.

Tillträde:        Så snart som möjligt

Lön:               Individuell lönesättning tillämpas

Välkommen med din ansökan med ditt CV och personliga brev till annacarin.leufstedt@regionblekinge.se senast den 15 januari 2023. Märk gärna din ansökan med ”Politisk sekreterare” i ämnesraden.

För frågor om tjänsten kontakta Christina Mattisson, regionstyrelsens ordförande, 0709-313009 eller Annacarin Leufstedt, politisk sekreterare, 0734-471012.