Kampen för demokrati fortsätter – digitalt möte om läget i Belarus

Så nära men ändå så långt ifrån Sverige man kan komma. Men snart, snart kanske det kan bli ett maktsifte och demokrati i Belarus.

Det har i alla fall aldrig varit så nära som nu, enligt Socialdemokraterna i Blekinges internationella ledare Markus Alexandersson. Trots att president Alexandr Lukasjenko vägrar erkänna sig besegrad efter presidentvalet den 9 augusti.

• Det var så uppenbart för alla i Belarus och även för omvärlden att han inte hade folkets stöd i detta valet men han gick ändå ut med att han vann med 80 procent av rösterna. Precis så som det brukar vara, säger Markus Alexandersson.

Men den här gången var valfusket utom rimlighetens gränser. Och den här gången kommer befolkningen i Belarus inte ge sig så lätt. Sedan den 9 augusti har människor demonstrerat varje dag, trots att kravallpolis har mött dem med kraftigt våld och hot.

LÄS MER OM DIGITALT MEDLEMSMÖTE OM BELARUS SIST I TEXTEN!

Belarus är landet som ligger bara 80 mil från demokratiska Sverige men som under de senaste 26 året har haft en ledare som varken accepterar en opposition eller kritik i några former. Att arbeta politiskt har varit nästintill omöjligt.

• I Belaraus har det varit ett livsval mellan att göra karriär och försörja familjen och att slåss för det man tror på. Om du har kritiserat oppositionen har du till exempel kunnat riskera ditt jobb och förlorat chansen att komma in på en utbildning. Det har även inneburit att det har varit svårt för politiska partier att utvecklas, säger Markus Alexandersson.

Och fortsätter:

• Men redan innan valet nu i augusti märktes det att det hänt något. Det ordnades stora möten, människor demonstrerade och visade sina åsikter öppet. Det är jättesvårt att säga vad det var som ledde till det här men det märktes tydligt att något var på gång, säger Markus Alexandersson. Och det är det vi ser nu, människor accepterar inte det här längre.

Han har varit internationell ledare för Socialdemokraterna i Blekinge under flera år och S i Blekinge har sedan 2016 haft ett samarbete med Belarus socialdemokratiska parti, BSDP. Under åren har samarbetet inneburit studiebesök både här i Sverige och på olika ställen i Belarus.

• För oss har det alltid varit viktigt att fundera över vad vi kan göra för dem. De var till exempel här under förra valet för att följa vår valrörelse och jag har under de senaste tre åren sett hur partiet växt och breddat sig även utanför Minsk. De bygger partiet precis som vi gör, säger Markus Alexandersson.

Han ser gärna att vi får ökad kunskap om vad som sker i Belarus och vad S i Blekinges samarbete med vårt systerparti har bidragit med.  Genom ökad kunskap och ökad information kan vi göra ännu mer för utvecklingen i Belarus.

• Därför bjuder vi nu in till ett medlemsmöte nästa vecka där vi får en bakgrund och en direkt lägesrapport om utvecklingen i Minsk med hjälp av deras partiordförande Ihar Barysau som deltar i medlemsmötet, berättar Markus Alexandersson.

Medlemsmötet hålls via det digitala verktyget Zoom den 2 september klockan 19. Anmälan görs till markus.alexandersson@telia.com