S ifrågasätter beslutet att stänga bemanningspoolen

- Varför stänga något som fungerar bra och behövs?

I veckan har vi kunnat läsa i media om den omtyckta bemanningspoolen på Blekingesjukhuset, vars arbete hyllas av både chefer och personal.

Samtidigt finns det ett beslut om att den ska läggas ner. Det bekräftades på Personalutskottets möte under tisdagen, på en direkt fråga från Socialdemokraternas regionråd Christina Mattisson.

Socialdemokraterna i Region Blekinge är mycket förvånade över beskedet att en hyllad bemanningspool ska stängas, och tycker det är fel väg att gå. Nu kräver Socialdemokraterna svar av den politiska ledningen.

Bemanningspoolen ansvarar för alla timvikarier på sjukhuset i Karlskrona och Karlshamn, och hjälper verksamheterna att snabbt hitta rätt vikarier vid sjukdom eller annan frånvaro. Den har gjort ett stort jobb inte minst under pandemin.

• Det är uppseendeväckande att man väljer att stänga ner en väl fungerande och uppskattad verksamhet. Vi tror på interna bemanningspooler istället för hyrpersonal, och vill se fler. Även för sjuksköterskor, säger Christina Mattisson (S) regionråd och gruppledare för S i Region Blekinge.
  • Jag har nu krävt att få mer information och underlag om såväl beslutet att stänga bemanningspoolen som hur man ska agera framåt. Och jag förväntar mig tydliga svar från ansvariga i den politiska ledningen, inte minst från Hälso- och sjukvårdsnämnden och Regionstyrelsens personalutskott, säger Christina Mattisson.