Nu är det dags att summera ännu ett år!

Vår distriktsordförande Heléne Björklund summerar året och önskar alla en vilsam och fin julhelg!

Nu är det åter dags att summera ett år. I vanliga fall känns det som att vi bara lägger ett år till handlingarna men 2020 kan ju knappast beskrivas som ett vanligt år. Tvärt om är vi ju i slutfasen på ett synnerligen märkligt år. De påfrestningar som hela samhället ställts inför har verkligen prövat oss, både privat och gemensamt. Vi är ju trots allt ganska vana vid rapporter om katastrofer och också sjukdomar som härjar. Men det är ju alltid någon annanstans, aldrig här hemma hos oss i Sverige och Blekinge.

I spåren av pandemin har en hel del revor upptäckts i vårt välfärdssamhälle. Den enorma utmaning som sjukvård och äldreomsorg ställdes inför, och fortfarande står inför, har verkligen rest frågan om hur vi vill ha vår välfärd framöver. Rösterna för privatiseringar och skattesänkningar är inte lika högljudda och de kritiska rösterna ropar snarare på mer gemensamma insatser och det ska gå fortare. Men i spåren av pandemin har vi också sett andra saker växa fram. Den värme och omtänksamhet som visade sig i våras när grannen erbjöd sig om hjälp med att handla. När frivilliga från föreningar hjälpte till med hemtransport av förnödenheter och alla som ringde ett extra samtal till nära och kära bara för att kolla läget. Det har beskrivits som att Sverige gick samman mot pandemin och jag håller med. När vi väl blir utsatta för svårigheter tar vi oss igenom dessa tillsammans. Då förvinner ”vi och dom”, då finns bara ”vi”.

För oss i partiet har 2020 blivit ett år då vi försökt undvika att ställa in, vi har istället ställt om. Vi har genomfört långt över 100 digitala möten via Zoom. Det har handlat om små och stora möten, allt från gruppmöten i regionala nämnder till vår första digitala distriktskongress som hölls den 19 september. För en folkrörelse som vi är har det förstås inneburit en utmaning i denna omställning och hur bra digitala möten än är så kan dom aldrig helt ersätta fysiska möten. Möten där vi både kan prata allvar men också skvallra på fikapausen. Jag längtar verkligen till en tid då vi åter kan ses. Den tiden kommer men vi är inte där ännu.

På den politiska arenan har såklart pandemin varit i totalt fokus. Den socialdemokratiskt ledda regeringen har haft tre huvudsakliga utgångspunkter. Den första har varit att minska smittspridningen och stärka sjukvården. Det har ju trots allt handlat om att rädda liv. Den andra har varit att med stora ekonomiska insatser stötta näringslivet så att jobb och företag kunnat räddas. Här vill jag särskilt lyfta fram korttidsarbetena som kan ha räddat upp till 500 000 jobb som annars hade varit direkt hotade av pandemins effekter. Det tredje har varit att stödja de som trots allt förlorat sitt jobb eller blivit långtidssjuk i spåren av pandemin. När du drabbas av sjukdom ska du känna att samhället finns där för dig. Därför har sjukförsäkringen förbättrats och A-kassan förstärkts. Politiken har steppat upp när samhället utmanats och det känns riktigt bra.

Men jag vill ändå avsluta med en allvarlig uppmaning. Krisen är ännu inte över, viruset är inte besegrat. När många av oss firar jul tillsammans med våra närmaste så sliter sjukvårdens personal med svårt sjuka patienter och omsorgen jobbar vidare med att skydda de som är mest utsatta. Så om inte annat för deras skulle vill jag uppmana till att följa de riktlinjer som myndigheterna anvisat. Jag är den förste att i ord och skrift visa min uppskattning till all personal inom sjukvård och omsorg. Men ord är inte mycket värda om vi inte följer upp dom med handlingar för att minska smittspridningen. Så håll i och håll ut, bättre tider kommer och då ska vi fortsätta att utveckla vår politik för ett starkare samhälle för ett tryggare Sverige.

Partivänner, tack för alla era insatser under året som gått. Nu önskar jag er en vilsam och fin julhelg tillsammans med era närmaste i den lilla kretsen.

Heléne Björklund, ordförande