Avskaffa delade turer. Nu!

Det mörka coronaåret 2020 är på väg att ta slut. Ett år som saknar motsvarighet där omsorgspersonalen dragit ett väldigt stort lass. En omsorgspersonal som lönemässigt ofta är långt efter men som ändå gör de allra största insatserna för samhällets mest sköra.

Den pågående pandemin sköljde över oss vilket gjorde deras arbete både viktigare och tuffare. Det har blivit långa arbetspass, nya rutiner med skyddsutrustning som munskydd, skyddsförkläde, ett evigt tvättande av händer, spritande och försiktighetsåtgärder med allt vad det har inneburit. Och inte minst en oro att få in smittan på ett boende eller med sig hem.

Vi har en socialdemokratiskt ledd regering som kommer att se till att kommunerna klarar sitt uppdrag rent ekonomiskt, men vi vill även att personalen orkar att arbeta efter sina scheman. Vi socialdemokrater menar att det är hög tid att avskaffa delade turer.

Delade turer innebär att man jobbar några timmar på morgonen och sen får man vackert åka hem tre-fyra timmar mitt på dagen för att i många fall sköta om hushållssysslorna där hemma, för att sedan åka tillbaka till jobbet och arbeta ytterligare några timmar. Rena kvinnofällan med andra ord.

Ett otyg där man i många fall tvingas arbeta så för att överhuvudtaget få några helger helt ledigt. Det är i huvudsak i hemtjänsten och på våra boenden detta förekommer. Lösningen finns genom att tillskjuta mer resurser för att bekämpa detta.

Det finns inga andra branscher som behöver gå till jobbet två gånger under samma dag och inte få betalt för tiden där emellan.

I och med vårt budgetförslag som blev nedröstat i Sölvesborgs kommunfullmäktige i måndags hade vi velat göra satsningar som hade möjliggjort detta. Men SD-styret ville annat, de menar att den personalen som arbetar delade turer vill göra det. Av den uppfattningen är inte vi utan som sagt, ta bort de delade turerna. Nu genast!

Daniel Berg, (S) v ordf. omsorgsnämnden Sölvesborg

VILL DU VETA MER OM SOCIALDEMOKRATERNA?