Föreläsningen med Jonathan Lundberg blir digital

Sedan tidigare har vi flyttat fram föreläsningen med Jonathan Lundberg till den 31 augusti. På grund av rådande läge så har vi nu även beslutat att hålla föreläsningen digitalt (kvällstid) för att alla som vill ska kunna delta i den trots pandemitider. I mitten av augusti kommer du ha möjligheten at anmäla dig till föreläsningen som sker via det digitala verktyget Zoom. Save the date så återkommer vi med mer detaljer. ?MISSA INTE DETTA TILLFÄLLE?

Jonathan Lundberg från Mörrum är journalist och författare av boken Sverigevänner: ett reportage om det svenska nätkriget. Inför valet 2018 jobbade han hos Aftonbladet, som politikreporter med fokus på sociala medier och det var efter just det arbetet som Jonathan bestämde sig för att lära sig om hur Sverigedemokraterna erövrat internet. Utifrån intervjuer med sverigedemokrater, forskare och journalister kartläggs det svenska nätkriget för första gången.

I mitten av juni 2020 tecknade Jonathan avtal för ytterligare en bok som han jobbar med i detta nu. För tidningen Sydöstran berättar han att han ”nu befinner han sig i researchfasen men något som är klart är att han kommer att sätta ”det mörka internet” i en historisk kontext. Berättelsen ska ta oss flera hundra år tillbaka i tiden, långt före det fanns något internet, fram till nutid.”

Här kan du läsa hela artikeln!