”Ett politiskt haveri”

Socialdemokraterna kommenterar beskedet att sjukvårdsdirektören tvingas avgå.

– Det vi nu ser är ett politiskt styre som havererat. Hela situationen är bisarr och får förödande konsekvenser.

Christina Mattisson, regionråd (S) och socialdemokraternas gruppledare i Region Blekinge, är mycket kritisk till hur minoritetsstyret agerar. Deras beslut är häpnadsväckande på flera sätt och får förödande konsekvenser för Blekinges sjukvård och det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Christina Mattisson.

Det vi nu ser är ett haveri för hela det politiska ledarskapet i det moderatledda minoritetsstyret, och en stor oförmåga att se till både sjukvårdens och regionens bästa.

Det är häpnadsväckande att allianspartierna som inte ens har egen majoritet tar ett sådant beslut utan överläggningar med övriga politiska partier. När jag fick information i förra veckan hade man redan meddelat sjukvårdsdirektören, säger Christina Mattisson regionråd (S) och fortsätter:

Vi socialdemokrater har ett fortsatt fullt förtroende för hälso- och sjukvårdsdirektör Lars Almroth och vill att han fortsätter. Vi är övertygade om att han har dom ledaregenskaper som behövs i det omställningsarbete som Blekinges sjukvård är mitt uppe i.

Alliansledaren Alexander Wendt är ytterst ansvarig för beslutet men (S) menar att även ordföranden i hälso- och sjukvårdsnämnden Emma Stjernlöf nu måste ge svar på hur hon som regionråd med ansvar för hälso- och sjukvården tänker agera.

– Det är en helt bisarr situation just nu. Vi vet heller inte hur många miljoner kr allianspartiernas utköp av Lars Almroth kommer att kosta. Samtliga politiker i minoritetsstyret måste nu ställas till svars för vad deras agerande leder till, säger Christina Mattisson, regionråd (S) och gruppledare för socialdemokraterna i Region Blekinge.