Till medlemmar i Blekinge

På grund av tekniska problem kommer veckans nyhetsbrev i detta formatet istället för som ett mail. VI hoppas att det är en engångsföreteelse. Men vi vill inte missa veckans brev då det finns mycket intressant satt berätta.

I tisdags kväll samlades förtroenderådet för Socialdemokraterna Blekinge för att fatta beslut om vilka som ska företräda partiet i olika nämnder och beredningar i Nya Region Blekinge. Valberedningens förslag föll de 79 röstberättigade ombuden i smaken och samtliga förslag röstades igenom. Det innebär att vår laguppställning i regionen nu är helt klar. Du läser mer om det på vår hemsida!

I riksdagen har våra ledamöter bland annat varit med om att rösta igenom ett totalförbud mot barnäktenskap. Vi har haft ett förbud sedan innan men med den nya lagstiftningen, som träder i kraft 1 januari 2019, kan aldrig undantag göras och den lucka som fanns i lagen innan har nu täppts till.

• Det är verkligen jättebra att Heléne Fritzon, som migrationsminister, tog initiativet till att täppa till i lagen och att den träder i kraft redan i januari nästa år. Ett viktigt besked för alla barn, säger riksdagsledamoten Heléne Björklund.

Läs mer om den nya lagen här!

Och så har vi ju talmannens besked under fredagen att låta testa Stefan Löfven som statsminister under en omröstning i riksdagen i början av december. Det blir några spännande veckor framöver för oss Socialdemokrater!

Spännande saker på gång även nästa vecka!

Budget för Nya region Blekinge

På måndag fattas det beslut i regionfullmäktige vilken budget som ska gälla de fyra kommande åren. Socialdemokraterna har lagt en egen budget med en skattehöjning om 40 öre medan den styrande alliansen har lagt en budget som bygger på en höjning om 60 öre. På måndag avgörs alltså frågan.

– Vår bedömning är att det räcker med en skattehöjning på 40 öre, säger Christina Mattisson (S), oppositionsråd och gruppledare.

Läs vårt förslag till budget här!

Heléne Björklund träffar arrendebönder

På måndag är Heléne Björklund på hemmaplan och träffar arrendebönder för att tala om det förslag som Heléne lagt fram i riksdagen om en friköpslag gällande historiska arrenden. Heléne träffar två berörda bönder och kommer tillsammans med dem att diskutera hur man skulle kunna gå vidare med förslaget.

Det var allt för den här veckan. Tveka inte att höra av med tips, synpunkter och idéer om vad ni medlemmar vill att vårt veckobrev kan innehålla framöver!

Trevlig helg!