Tack för 2018, välkommen 2019!

Jag tycker det var nyss jag skrev den här hälsningen förra året. Men det beror nog på att år 2018 varit ett år fullt av aktiviteter, känslor och höga höjder och djupa dalar. När jag ska blicka tillbaka på 2018 hamnar såklart vår härliga valrörelse i fokus. En valrörelse som startade redan i början av året då vi samlades över 100 valsugna partivänner på en valkickoff på Ronneby Brunn. Allt därefter kunde vi tillsammans uppleva en valrörelse som präglades av stark sammanhållning, beslutsamhet och väldigt många härliga samtal med väljare runt om i vårt fina län. Var vi än rördes oss och i vilka valaktiviteter vi än deltog i så möttes vi av peppade och aktiva valarbetare. Jag, och många med mig, vittnade om att vi aldrig upplevt en valrörelse med mer eller bättre aktiviteter. För detta ska ni, alla medlemmar, ha ett stort och varmt tack.

Jag är det förste att erkänna att resultatet av valet inte alls var vad jag hade önskat. Men samtidigt ska vi minnas att vi startade i ett mycket besvärligt utgångsläge. Utan vår härliga valspurt hade det sett betydligt värre ut. Men visst svider det att vi tappade styret i Regionen, att vi tappade ett riksdagsmandat och för mig förstår du säkert att det svider enormt att se Sverigedemokraterna ta över styret i min hemkommun Sölvesborg.

Valet innehöll dock inte bara vinnare och förlorare. Det innebar också att vår politiska karta ritades om. Den gamla blockpolitiken med två block kan vi nog dödförklara nu. Efter höstens val är det tydligt att det finns ett högerkonservativt block med stöd av Sverigedemokraterna. Sen har vi C och L som försöker finna sin identitet i ett liberalt mittenblock. Till detta har vi en vänster/mitt med oss socialdemokrater och Miljöpartiet och längst ut till vänster har vi Vänsterpartiet. Detta nya politiska landskap kräver nya tankar kring koalitioner och väger till ett fungerande styre. Vi ser runt om i landet hur detta löses på kommunal och regional nivå. Men ännu har vi inte fått någon lösning på nationell nivå. Men det vi har är en statsminister och partiledare som mitt i detta står stadigt och verkligen framstår som ansvarsfull och värdig precis som det anstår en statsminister i Sverige. Jag är övertygad om att det kommer en lösning på regeringsfrågan men vi måste ha respekt för att det tar tid. Och skulle det bli ett extraval ska alla veta att vi är redo att möta väljarna när som helst för att prata om vår väg framåt.

För oss internt i partiet har 2018 i många stycken varit ett bra år. Vi har förstärkt vår expedition med en ny ombudsman i Emma Söderbom. Med Emma har vi fått in en efterlängtad kompetens gällande hur vi ska kommunicera både utåt och inåt. Vi hade en härlig distriktskongress med mycket musik, glädje och valpepp men framför allt har vi fått nära 400 nya medlemmar under året. Nära 400 personer som gjort ett aktivt val och blivit medlemmar i Socialdemokraterna. Nu är det vårt ansvar att dessa ges chansen att komma in i vår verksamhet. Det är en härlig utmaning och en rejäl möjlighet för oss.

Jag är full med tillförsikt inför 2019. Oavsett hur det går i regeringsfrågan aska vi åter möta väljarna i valet till Europaparlamentet den 26 maj. Vi ska fortsätta att utveckla vårt parti och vi ska ha en kongress där vi bland annat ska diskutera framtidens utbildningspolitik. Utmaningarna finns för oss men även möjligheterna. Och om jag, avslutningsvis ska få önska något blir det en ny regering under ledning av Stefan Löfven som tar ansvar för hela Sverige. Mer jämställdhet och mänskliga rättigheter på den politiska dagordningen samt att vi alla kan visa lite mer tålamod. När jag sätter mig ner och tänker efter så har vi fantastiska möjligheter och det är vår uppgift att beskriva dessa möjligheter, att vi ska möta framtiden med tillförsikt och att den bästa dagen fortfarande ligger framför oss.

Jag vill önska dig och dina nära och kära en riktigt god jul och gott nytt år!

/Heléne Björklund, distriktsordförande