Socialdemokraterna Blekinge har haft distriktskongress

Lördagen den 1 april samlades Socialdemokraterna Blekinge till distriktskongress i Ronneby. Kongressen gästades av Barn- Äldre och Jämställdhetsminister Åsa Regnér som höll ett inspirerande anförande. Vidare ägnades en stund till tre parallella seminariet på tema jobb, integration och etablering samt hälsa- och sjukvård. Efter lunch fick kongressen lite kulturell spis då Pinamackorna gjorde en uppskattad uppspelning av sin föreställning 200 ord för snö. Därefter vidtog sedan de mer traditionella mötesförhandlingarna.

Ett antal motioner behandlades där distriktsstyrelsen fick stöd för sina förslag. Det förrättades en del val där bland annat Helene Björklund från Sölvesborg omvaldes som distriktsordförande. Roland Andreasson från Karlskrona utsågs som ny facklig ledare och ledamot i distriktsstyrelsen. Kongressen antog även ett uttalande om att den sk hyvlingen måste stoppas. Hyvlingen i detta sammanhanget handlar om att arbetsgivaren ensidigt kan förändra tjänstgöringsgraden så att en heltidstjänst kan bli en halvtidstjänst i princip över natten. Se mer i uttalandet nedan:

Uttalande från distriktskongressen