Riksdagen har röstat fram M/KD-budgeten

Trots att Sverige har en övergångsregering som följer spelreglerna och lägger en övergångsbudget så röstade Moderaterna och Kristdemokraterna igår igenom sin egen budgetmotion, med Sverigedemokraternas stöd. Det står partierna fritt att göra, men är knappast avsikten med regelverket för en tid med övergångsregering.

Här kan du se filmen där vår riksdagsledamot Heléne Björklund kommenterar budgeten!

Nu styrs statens finanser av en ”servettskiss”

Istället för en genomarbetad budgetproposition styrs statens finanser nu av en otydlig reservation i finansutskottet med skattesänkningar för mångmiljardbelopp och oklara nedskärningar. Det leder till väldigt osäkra planeringsförutsättningar i välfärden och för myndigheterna.

Vi är nu i det läget som vi har varnat för länge, där Sverigedemokraterna har fått ett avgörande inflytande i svensk politik genom att rösta på Moderaternas och Kristdemokraternas budget.

Om sakförslagen i högerbudgeten

Moderaternas och Kristdemokraternas budget gör stora skattesänkningar på ungefär 15 miljarder kronor. Trots löften om att skattesänkningarna ska gå främst till låg- och medelinkomsttagare visar Moderaternas egna analyser att de sänker skatten mest för den som tjänar mest. Den tiondel av befolkningen som har de högsta inkomsterna får 4 700 kronor mer på kontot nästa år, medan den tiondel som tjänar minst får nöja sig med 200 kronor. Högerbudgeten innehåller dessutom även bland annat:

• Slopad möjlighet till skattereduktion för medlemsavgift i fackförbund
  • Kraftiga nedskärningar på arbetsmarknadsinsatser för att fler ska komma i jobb
  • Nedskärningar på bostadsbyggande
  • Nedskärningar på klimatinvesteringar
  • Nedskärningar på utbildning

Moderaternas och Kristdemokraternas budget representerar en helt annan politik än den vi socialdemokrater gick till val på och vill bedriva. Vi vill bygga ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige, där investeringar i välfärd och trygghet går före skattesänkningar för den som tjänar mest.

Fredrik Olovsson
Socialdemokraternas gruppledare och vice ordförande i Finansutskottet