Nu kan riksdagen äntligen begränsa vinstuttagen

Vi socialdemokrater gillar både småföretagande och valfrihet. Men vi gillar inte när svenska folkets skattepengar går till extrema vinstuttag och placeras i skatteparadis.

Hemma i Sölvesborg finns flera fristående förskolor. Jag har besökt samtliga av dem. Det är väl fungerande verksamheter, med engagerad personal fulla av kunskap. Det är absolut inte de här pedagogerna som vi vill begränsa.

Sverige är unikt – eller kanske snarare extremt. Vårt land är ensamt i världen om att tillåta vinstdrivande aktiebolag i grund- och gymnasieskola. I april 2016 beslöt Chile, som näst sista land, att avskaffa möjligheten att göra vinst på skolverksamhet.

Riskkapitalister och börsnoterade företag har sin plats på marknaden. Men de hör inte hemma i svenska välfärdsverksamheter. Det tror jag att de allra flesta är överens om. Vi värnar om valfriheten i både skola och omsorg och vi vet att det i Blekinge finns många väl fungerande fria aktörer inom de båda områdena.

Och seriösa företag, som vill återinvestera i verksamheten, kommer att kunna fortsätta att utvecklas. Precis så som vi vill ha det!

Välfärdsutredningen visar att 4,7 MILJARDER kronor av medborgares skattepengar, avsedda för skola och omsorg, gick till övervinster 2015. Dessa 4,7 miljarder motsvarar kostnaden för att anställa som exempel 9 500 förskollärare, 7 500 undersköterskor eller 6 400 gymnasielärare.

En majoritet av Sveriges befolkning, även borgerliga väljare, vill begränsa vinstjakten inom skolan och omsorgen. Precis som vi socialdemokrater. I förra valet hade Sverigedemokraterna parollen ”Vi väljer välfärd” och lovade då att begränsa vinsterna i välfärden och förbjuda dem i skolan.

Sedan dess har de svängt och sviker både vallöftet och sina väljare.Den 7 juni ska riksdagen fatta beslut om att begränsa vinsterna i välfärden. De borgerliga partierna och Sverigedemokraterna meddelade, redan innan förslaget var klart, att de skulle rösta nej.

En tråkig låsning som verkar ha blockerat samtalet om vad svenska skattepengar ska användas till. Du som väljare. Ställ krav på din riksdagsledamot, oavsett parti, att rösta för att begränsa vinstuttagen den 7 juni, så att skattepengar används för att finansiera fler undersköterskor och lärarresurser istället för riskkapitalister.

Heléne Björklund Riksdagskandidat för (S) i Blekinge