Landstingsråd Kalle Sandström träder tillbaka.

Efter drygt 20 år i landstingspolitiken, varav de senaste nio åren som finanslandstingsråd, har Kalle Sandström beslutat att lämna uppdraget som gruppledare för S i Landstinget Blekinge. Därmed blir han inte inte heller partiets oppositionsråd, i det nya Region Blekinge som allianspartierna har aviserat att man vill styra.
  • När vi nu riktar in oss på att gå i opposition, ska vi också forma vårt nya lag. Alliansstyret i Region Blekinge ska inte bli långvarigt. Men det är inte jag som ska leda Socialdemokraterna i Region Blekinge efter 2022. Med det sagt anser jag att det är dags för andra att ta över, säger Kalle Sandström.

Socialdemokraterna är fortfarande det i särklass största partiet, med runt 34 000 röster –
d v s en tredjedel av väljarna. Det rödgröna styret i landstinget och regionen röstades bort i och med att Miljöpartiet åkte ut. Men väljarna röstade alltså inte för ett alliansstyre även om mandatfördelningen blev ett mandat mer för allianspartierna än S och V fick tillsammans.

• Socialdemokraterna tillsammans med Vänsterpartiet har fortfarande fler röster än allianspartierna tillsammans. Det rimliga hade alltså varit ett stabilt blocköverskridande styre, men allianspartierna har avvisat detta helt.

• Vi ska naturligtvis vara konstruktiva och samtala med alliansstyret. Inte vara emot bara för att vi ska vara emot. Men det sker utifrån våra utgångspunkter. Vi ska föra socialdemokratisk politik och lägga våra förslag. Vi kommer inte att bli ett stödparti för ett svagt alliansstyre som gjort sig beroende av SD, säger Kalle Sandström.

Socialdemokraterna i Blekinge beslutar om vilka som ska vara partiets ledamöter samt ersättare i Regionstyrelsen, på partiets Förtroenderåd den 17 oktober.

Den nya Regionsstyrelsen väljs på Regionfullmäktiges sammanträde den 22 oktober.