INSÄNDARE SSD: Socialdemokraterna slår vakt om en trygg ålderdom

Nu får 1,5 miljoner pensionärer upp till 410 kronor mer i plånboken när pensionen betalas ut. Vid årsskiftet avskaffade regeringen den högre skatten på pensioner som Moderaterna införde för alla inkomster upp till 17 000 kronor i månaden samtidigt som skatten sänks för ännu fler.

I riket som helhet får tre av fyra svenskar över 65 år upp till 5000 kronor om året sänkt skatt. Här i Blekinge handlar det om 29 600 personer som får sänkt skatt. Att pensionärer inte ska betala högre skatt än löntagare är en principfråga för oss. Pension är uppskjuten lön och ska beskattas som lön.

I Sverige ska vi hedra våra äldre som varit med och byggt det Sverige vi är så stolta över – inte straffbeskatta dem!

Samtidigt ser vi att många pensionärer fortfarande kämpar med att få ekonomin att gå ihop. Utöver sänkt pensionärsskatt höjer regeringen också bostadstillägget med upp till 470 kronor i månaden. Regeringen har också gjort tandvården billigare och infört gratis primärvård för alla över 85 år.

Men för en trygg ålderdom krävs inte bara en tryggad privatekonomi utan också en pålitlig välfärd när man behöver den. I Sverige ska äldreomsorgen ha tillräckligt med kunnig personal och sjukvården ska finnas där för dig när du behöver den. I år genomförs den största sjukvårdssatsningen… Läs hela debattartikeln på sydöstran.se »

Stefan Löfven (S), statsminister
Magdalena Andersson (S), finansminister